Ik hoop dat we van deze plek een discussieplatform maken waar naast de mijne vele interessante stemmen klinken. Vragen stellen, aan mij of aan elkaar, hoort daar natuurlijk bij. Hieronder mijn poging de gestelde vragen van deze week te beantwoorden.
Willem Middelkoop
Vraag PdelaF:
Wordt het niet eens tijd dat er in NL door een betrouwbare partij een faciliteit wordt opgezet waar 'de gewone (handels)man' op een simpele wijze goud kan kopen en (laten) bewaren. Nu moet die gewone man het per post laten komen, of eerst zelf naar de handelaar in Amsterdam, of de bank in Rotterdam, al dan niet met zijn Euro's in de binnenzak, en dan weer terug naar huis, met dat goud op de achterbank, en dat dan verstoppen. Want bankkluisjes zijn ook maar tot 75K verzekerd. En als de prijs dan hoog is geworden, en de gewone (handels)man wil er (even) van vanaf, dan rijdt hij weer naar de grote stad met dat goud op de achterbank... Zo'n gedoe! Dat moet toch beter kunnen. Volgens mij is dat logistieke gedoe een belangrijke drempel voor veel gewone (handels)mensen, en reden waarom de particulier hier nog niet, zoals in China, substantieel is 'ingestapt' in goud. Een suggestie inzake een partij waar dat beter is geregeld, zou prettig zijn, en het zou de mensen in NL kunnen helpen om uiteindelijk de koude Winter beter door te komen.
Willem:
Goede vraag. Er wordt op dit moment door ons hard gewerkt om snel met een dergelijke oplossing te komen. Ik verwacht dat we nog deze herfst iets dergelijks “in de lucht” zullen hebben. Maar zelfs nu is het al mogelijk om via (
Amsterdamgold.com) gekocht goud op te laten slaan tegen een geringe vergoeding. Maar straks wordt alles nog veel klantvriendelijker geregeld.
=============================
Willem,
Goud heeft het de afgelopen maanden in euro's uitstekend gedaan ondanks een dollar die tov de euro hard is opgelopen. Vaak zie je juist een tegengestelde beweging. Zie jij de goudprijs, in ieder geval in dollars, hard oplopen als de dollar de weg naar het zuiden weer zou vervolgen of is er sprake van een breuk in de relatie goud vs de dollar?
Bert
Willem:
Tussen 2002 en 2006 daalde de dollar snel in waarde. Goud steeg in die jaren meer dan de dollar daalde waardoor de goudprijs voor ons in euro’s ook vrijwel elk jaar steeg. Goud stijgt normaal gesproken dus meer dan de dollar daalt!
======================================
Ben inderdaad benieuwd wat Willem hier van vindt.
Mijn ongevraagde mening (voor zover die er wat toe doet) :
De dollar is alleen maar opgelopen vanwege de eurohefboom en de euro is sterk verzwakt. De huidige oplopende dollar zegt dus niets over een sterkere VS. Gaat de dollar weer naar het zuiden, dan gaat goud nóg verder omhoog.
Willem:
Helemaal mee eens. We naderen de kwartfinales in het WK geldontwaarding, waardoor goud in alle valuta verder zal blijven stijgen.
============================
Willem,
Mijn vraag is een korte en simpele, wat is je stemadvies aangaande de 2e kamer verkiezing binnenkort?
Boefke
Willem:
Ik heb geen echt stemadvies maar voel me persoonlijk meer thuis in het liberale kamp. (D’66 en VVD dus). Maar het doet niet echt veel ter zake ben ik bang. Er moeten in ons land altijd compromissen worden gesloten en daarnaast maakt het niet zoveel uit wie de dijkwacht is als er een 1953 storm langs raast.
==============================
Willem,
De markt voor handel in het valutapaar eur/usd is de grootste in omvang. ik meen mij te herinneren uit je boek als de dollar valt dat -juist vanwege de enorme omvang- het niet mogelijk is om deze markt te manipuleren. Nu wordt er wel beweerd door sommigen dat de euro aan het verzwakken is door speculatie van marktpartijen. Het lijkt me onmogelijk dat er marktpartijen zijn -hoe groot en machtig deze partijen ook mogen zijn- die in staat zijn om de eur/usd succesvol te laten verzwakken. Oftewel, de daling van de euro zou dan fundamenteel zijn ipv speculatief. Want als het inderdaad de speculanten zijn die actief zijn momenteel in de eur/usd, waarom pakken ze dan zo'n grote markt en richting ze hun pijlen bijvoorbeeld niet op een valutapaar waarvan de markt veel kleiner in omvang is, en dus veel makkelijker te manipuleren? Ik ben heel erg benieuwd hoe jij dit ziet!
bedankt alvast.
Willem:
Het klopt dat deze valutamarkten enorm van omvang zijn. We praten over duizenden miljarden dollars per dag. Alleen autoriteiten en zeer grote hedgefunds kunnen een euro/dollar markt wat laten bewegen. Zeker als ze samen zouden werken. Maar veel slimmer is het als je bijvoorbeeld de Eurozone wil verzwakken dit gecombineerd aan te pakken. De kredietbeoordelaars verlagen eerst de creditrating van de Club Med-landen, terwijl de Goldman Sachsen van deze wereld voor onrust op verschillende Europese CDS-markten zorgen. Tegelijkertijd laat je je hedgefondsvrienden grote posities op een dalende euro innemen. Zo zou ik het aanpakken. Maar de Amerikanen zijn natuurlijk veel slimmer

Maar dat de economische oorlog begonnen is staat voor mij als een paal boeven water. Kijk ook naar Fictional Truth Video: 90 minuten met Willem
Complete registratie van de Fictional Truth avond van 26 mei '10 gaat over ons geldsysteem en de huidige kredietcrisis.
[URL="http://www.fictionaltruth.nl/FICTIONALTRUTH/BLOG/Artikelen/2010/6/3_90_minutes_met_Willem_middelkoop.html"]